Sivut

keskiviikko 1. toukokuuta 2013

Autoilusta alakulttuuria?

Wikipedia määrittelee alakulttuurin jonkin ryhmän omaksi, pääkulttuurista poikkeavaksi kulttuuriksi. Kun kyse on liikkumisesta Seinäjoella, on autoilu pääkulttuuria ja sekä pyöräily että joukkoliikenne marginaalissa olevaa alakulttuuria.

Keskustan kehittämisessäkin on parkkihalli nostettu korkeimmalle jalustalle. Emme me kuitenkaan rakenna toimivaa keskustaa autoille, vaan ihmisille. Asukkaiden toivottavasti lisääntyessä keskustassa tarvitsemme varmasti jonkin verran lisää myös parkkitilaa. On kuitenkin myös selvää, että kun keskustassa asuminen lisääntyy, eivät kaikki enää tarvitse omaa autoa.

Vaikka alakulttuurit joskus muuttuvatkin mainstreamiksi ihan itsestään, tarvitaan tässä kohtaa vähän apua ulkopuolelta. Kaikkien psykologiankin oppien mukaan muutamme käytöstämme, mikäli joku toinen toimintatapa havaitaan helpommaksi. Keskustan kehittämistoimenpiteiden tuleekin kannustaa ihmisiä liikkumaan myös muuten kuin omalla autolla. Tietyillä alueilla Seinäjoellakin on mahdollista pärjätä ilman omaa autoa ja tätä tulee tukea. Joukkoliikenteestä ja pyöräilystä on tehtävä mahdollisimman helppoa.

Pyörät eivät kuulu samalle radalle kävelijöiden tai autoilijoiden kanssa, vaan ansaitsevat oman kaistansa. Tällä hetkellä esimerkiksi keskustassa pyöräily on ihan mahdotonta. Jalkakäytävällä ei saa pyöräillä ja autojen keskellä olet hengenvaarassa. Pyörille tarvitaan myös kunnolliset parkkipaikat, mieluiten katoksen alle. Hyvin ja ajoissa auratut pyörätiet taas ovat edellytys ympärivuotiselle pyöräilylle.

Joukkoliikenteeseen tarvitsemme toimivat reitit, jotka kulkevat säännöllisesti ja ruuhka-aikoina tiheämpään. Noin viiden kilometrin säteellä keskustasta on siellä oltava mahdollista käydä päiväaikaan töissä joukkoliikennettä käyttäen. On mietittävä myös muut tärkeät kohteet, joihin liikennöinti on välttämätöntä. Yksi näistä on esimerkiksi Y-talo.

Näiden toimenpiteiden jälkeen on pyöräilyllä ja joukkoliikenteellä mahdollisuudet nousta pääkulttuuriksi Seinäjoellakin. Jos ei kärkipaikalle aivan yksin, niin ainakin autoilun rinnalle varteenotettavaksi vaihtoehdoksi.

Kolumni Seinäjoen Sanomissa 1.5.2013



Ei kommentteja: