Sivut

sunnuntai 8. maaliskuuta 2015

Unelmia ja rohkeutta naistenpäivään



Tänään on naistenpäivä. 

Olen tänään onnellinen siitä, että saan olla nainen. Olen onnellinen, että saan olla nainen Suomessa, jossa tasa-arvo on jo pidemmällä, kuin muutamia kymmeniä vuosia sitten, tai kuin monessa muussa paikassa maailmassa. 

Olen onnellinen siitä, että kaksi tytärtäni tulevat kasvamaan entistä tasa-arvoisemmassa Suomessa. Olen toiveikas ja uskon, että mikäli he jonain päivänä perustavat perheen, pystyvät he jakamaan hoitovastuun paremmin puolisonsa kanssa. Haluan uskoa, että lapsiani ei enää naiseutensa vuoksi syrjitä työelämässä, että heidät nähdään tuottavina ja osaavina työntekijöinä, eikä mahdollisina raskausriskeinä, joista koituu vain kustannuksia. Toivon, että heidän euronsa on jo kokonainen. 

Naistenpäivää on vietetty 1900-luvun alkupuolelta. Silloin puolustettiin esimerkiksi naisten oikeuttaa äänestää, opiskella ja käydä töissä. Sittemmin naistenpäivästä on tullut päivä, jota varsinkin kaupat haluavat markkinoida naisten hemmottelupäivänä.

Kaikkialla naisten asema ei kuitenkaan ole vielä sillä tasolla, kuin meillä. Samaan aikaan kun iloitsen meidän tulevista saavutuksista olen surullinen siitä, että maailmalla asiat eivät ole niin hyvin. Joka kolmas nainen maailmassa on väkivallan uhri. Sen muuttamiseksi on tehtävä kaikki mahdollinen. Siksi toivon, ettei naistenpäivän todellinen sanoma, vaatimus todellisesta tasa-arvosta, huku kukkameriin.

On toki hyvä, että naisia huomioidaan, mutta itse olen tyytyväisempi siitä, että voin itse ostaa ne kukat haluamanani päivänä, kuin että joku toisi ne minulle, koska kalenteri kehottaa. 


Kuvassa on kaulakoruni, jonka itse ostin itselleni muutama vuosi sitten. Dream and courage,  eli unelmia ja rohkeutta toteuttaa niitä. Myös naisten asema on vuosien saatossa parantunut, koska on ollut unelma paremmasta ja rohkeutta tavoitella sitä. Unelmia ja rohkeutta toivon myös kaikille teille, naisille.

Ei kommentteja: