Sivut

lauantai 1. joulukuuta 2012

Joulukalenterin 1. luukku

Otan itselleni kunnianhimoisen tavoitteen joulukuulle ja yritän postata joka päivä jotain, joulukalenterin tapaan. Valittelin jo eilen facebookissa, etten tänäkään vuonna saanut aikaiseksi tehdä Siirille kalenteria, vaan jouduimme tyytymään kaupan suklaakalenteriin. Siiriä ei kyllä tuntunut haittaavan, vielä kun sai itse valita kaupasta ihanan pinkin prinsessa-kalenterin, josta saa myös jotain muita yllätyksiä.

Mutta kokeillaan nyt täällä blogin puolella, jos kalenterin teko onnistuisi. 

Ensimmäisestä luukusta paljastuu Runoilija Eeva Kilven haastattelu. Törmäsin haastatteluun, kun etsin runoa lukupiirin pikkujouluun. Jokainen tuo mukanaan yhden runon ja minä valitsin Kilven runon, joka on koskettanut ja jonka olen jakanut täällä ennenkin. 

Nukkumaan käydessä ajattelen:
Huomenna minä lämmitän saunan,
pidän itseäni hyvänä,
kävelytän, uitan, pesen,
kutsun itseni iltateelle,
puhuttelen ystävällisesti ja ihaillen, kehun:
Sinä pieni urhea nainen,
minä luotan sinuun.

Haastattelu löytyi Ylen Elävän arkiston kätköistä. Se on ohjelmasta Kirjailijan puheenvuoro ja on äänitetty vuonna 1968. Kilpi puhuu haastattelussa naiseudesta ja naisiin kohdistuvista odotuksista ja paineista. Keskustelussa sivutaan myös lastenhoitoa ja Kilven mielipiteitä siitä, kuinka isienkin tulisi ottaa vastuuta. Melko ajankohtaista meidänkin ajassa! Puheenvuoro on rohkea ja ollut aikanaan varmasti mielipiteitä jakava. Haastattelun pääset kuuntelemaan täältä. Tämä herätti ainakin minun mielenkiintoni tutustua tuohon pieneen, urheaan naiseen enemmänkin. 

Ei kommentteja: