Debytoin pääsiäisen alla Vihreiden blogissa, kun aloitin Kuulumisia kunnista -blogisarjan. Tässä teksti teillekin luettavaksi.
Valtiovarainministeriö on määrännyt
toimitettavaksi erityisen kuntajakoselvityksen Seinäjoen kaupungin
ja Jalasjärven kunnan välillä. Syy selvitykseen on Jalasjärven
päätyminen kriisikunnaksi omistamansa aikuiskoulutuskeskuksen
JAKK:n tukien takaisinperinnän takia. Kurikan kanssa Jalasjärvi
tekee vapaaehtoista selvitystä.
Huhtikuun 28. päivä valtuustot
ilmaisevat kantansa liitoksiin. Varovasti ja vuorotellen, niin että
päätähti Jalasjärvi sanoo sanansa viimeisenä. Järjestystä on
moitittu, mutta en näe, että sillä merkitystä on. Sanovat kunnat
mitä tahtovat, tekee valtiovalta omat päätöksensä kesäkuussa.
Valtion nimeämät selvittäjät
ehdottavat, että Jalasjärvi liittyisi Seinäjokeen.
Kurikka-selvityksen tekijä niinikään on sitä mieltä, että
liittyä pitäisi, mutta Kurikkaan. Selvitykset ovat keskenään
vaikeasti vertailtavissa, sillä niissä on käytetty kovin erilaisia
lukuja.
Seinäjoki on velkainen kaupunki,
kaikilla luvuilla laskettuna. Nopea kasvu ja siitä johtuvat isot
investoinnit yhdistettynä vaikeaan taloustilanteeseen eivät ole
kohdelleet kaupunkiamme hyvin. Kasvavalla keskuksella on kuitenkin
toivoa. Tässä kohtaa isoista veloista on hyötyäkin, Jalasjärven
35 miljoonan velkapotti ei Seinäjokea juuri hetkauttaisi. Kurikalle,
vaikka vauras kaupunki onkin, olisi liitos kohtalokkaampi.
Kasvuennusteissakaan ei Jalasjärven ja Kurikan liitoksessa noustaisi
korkealle.
Seinäjoki pärjää ilman Jalasjärveä.
Kuten todettu, velkaakin on omasta takaa. On myös nurinaa ja
tyytymättömyyttä, puhetta siitä, että edellisetkin
kuntaliitokset ovat hoitamatta. Palvelurakenteita on muutettu, mutta
jotain olisi varmasti jouduttu tekemään ilman liitoksiakin. Kuoleva
kunta tuskin pystyy kovin laadukkaita palveluitakaan tuottamaan.
Ei pidä kuitenkaan tyytyä pärjäämään,
vaan tavoitella jotain parempaa. Olen jokaisessa tekemässäni
päätöksessä yrittänyt katsoa tarpeeksi kauas. Niin myös tässä.
Vaikka sote-sopu veikin terävimmän tarpeen tehdä kuntaliitoksia,
ovat suuremmat maakuntakeskukset totta. Seinäjoki uhkaa jäädä
tästä kehityksestä. Jalasjärvi tuo mukanaan isoja yrityksiä,
jotka taas niitä kunnille kovin tärkeitä verotuloja, joiden
puutteesta on Seinäjoellakin kärsitty.
Ennen velkaantumistaan Jalasjärvi on
hoitanut hommansa moitteettomasti. Vertasin Jalasjärveä
valtuustojen yhteisessä seminaarissa naapuriksi, joka on loukannut
jalkansa ja tarvitsee hetkellistä apua. Kun velasta on päästy ja
jalka kuntoutunut, on juoksukunto taas kova. Tottakai liitos tuo
mukanaan myös noin 8000 uutta seinäjokelaista, joille täytyy
tuottaa palvelut. Tätä ei sovi unohtaa.
Yksi haaste suurempiin yksiköihin
siirryttäessä on lähidemokratian toteutuminen. Seinäjoki ei ole
tehnyt viisaita päätöksiä tähän mennessä lakkauttaessaan
aluelautakuntia ja yhdistäessään ne yhdeksi asukaslautakunnaksi.
Yli 60 000 asukkaalle ei mielestäni riitä yksi 13 henkinen
asukaslautakunta, joka jakaa aktivointirahaa ja järjestää
kansalaisraateja. Tärkeitä nekin, mutta lähidemokratia on enemmän.
Se on päätäntä- ja budjettivaltaa, jota kuntalaiset voivat
käyttää omilla alueillaan.
Kaupungin iso koko ei ole tae
toimivista palveluista, eikä edes välttämättä edellytys, mutta
mahdollisuus se on. Kuntarajat eivät estä yhteistä toimintaa,
mutta niiden purkaminen saattaa synnyttää uudenlaisen tahtotilan.
Seinäjoen ja Jalasjärven yhdistäminen on nähtävä
mahdollisuutena, joka parantaaa koko alueen hyvinvointia.
2 kommenttia:
Hyvä kirjoitus! Vaasalaisena alan ihan oikeasti huolestumaan, kun pahimmassa kilpailijakaupungissamme on noin kaukokatseinen vihreä valtuutettu. :-)
Voi kiitos Juha! Eiköhän mekin ruveta ajamaan tätä Seinäjoen ja Vaasan liittymistä yhteen, niin päästään samaan kaupunkiin olemaan kaukokatseisia. :)
Lähetä kommentti