Kolumni Eparissa 15.8.2012
Jos oli keväällä koulujen loppumisen
hetki erilainen ilman perinteistä työkkärikäyntiä, niin
erilaiselta tuntuu myös tämä syksy ja koulujen alku. Muistin toki,
että tässä elokuussa ne alkavat, mutta havahduin todellisuuteen
oikeastaan vasta kollegoiden facebook-statusten myötä. Työtönnä
ei onneksi tarvitse edelleenkään olla, hoitovapaalla tekemistä
riittää.
Maanantain 13.8. Helsingin Sanominen
pääkirjoituksessa pohdittiin, miten peruskoulun tulisi valmistaa
lapsia ja nuoria tulevaan työelämään. Tänä vuonna
peruskoulutaipaleensa aloittavat ovat todennäköisesti työelämässä
vielä vuonna 2075. Miten voimme ennustaa, mitä taitoja tuolloin
työelämässä edellytetään? Perustaidot, kuten lukeminen ja
laskeminen, ovat varmasti edelleen välttämättömyyksien listalla,
mutta mitä niiden lisäksi, sitä voimme vain arvailla. Saatavilla
olevan tiedon lisääntyessä voisi ainakin veikkailla, että
mekaaninen toistaminen ja asioiden ulkoa opettelu eivät enää ole
kovin isossa roolissa.
Jo muutama vuosi on puhuttu
elinikäisestä oppimisesta, jonka merkitys tulee vielä entisestään
kasvamaan. Elinikäinen oppija osaa löytää, suodattaa ja käyttää
eri lähteistä löytämäänsä tietoa, niin itsenäisesti kuin
yhteistyössä muiden kanssa. Monissa tutkimuksissa ja julkaisuissa
on nostettu esiin luovuus ja yrittäjyys keskeisinä tulevaisuuden
menestystekijöinä. Miten näitä sitten opetetaan? En usko, että
luovuutta voi varsinaisesti opettaa, mutta edellytyksiä sen
kehittymiselle voi luoda. Tärkeintä lienee, että oppilas saa itse
löytää ja oivaltaa sen sijaan, että annettaisiin valmiina.
Välillä koulua on kritisoitu siitä,
että se muuttuu liian hitaasti, eikä vastaa nykyajan haasteisiin.
Samalla kun asetetaan kouluille vaatimuksia siitä, mitä kaikkea
olisi opetettava, kehotan kaikkia etsimään käsiinsä Timo Parvelan
kolumnin Kutsumusopettaja, joka löytyy ainakin elokuun
Yhteishyvä-lehdestä. Parvela kirjoittaa erittäin osuvasti siitä,
kuinka oppilasmäärä kasvaa, erityisoppilaat lisääntyvät ja
avustajia vähennetään, kun samaan aikaan tulisi huolehtia jokaisen
yksilöllisestä kasvatuksesta ja huomioida jopa vanhempien työn
vaativuus siinä samalla. Niin ja ne pitkät kesälomatkin vielä.
Rohkenen sanoa, että sillä mitä
opetetaan, ei ole niin suurta merkitystä kuin miten opetetaan.
Vaikka kolmannella luokalla ei ehdittäisi käydä läpi kaikkia
opetussuunnitelman edellyttämiä asioita tai vitosluokan
matikankirjasta jää pari aukeamaa väliin, kasvaa oppilaista silti
todennäköisesti suurinpiirtein täyspäisiä aikuisia. Koulun
tehtävä on opettaa, mutta myös kasvattaa ja integroida lapsia
ympäröivään yhteiskuntaan, tarjota taitoja, joilla pärjää. Ja
kun tulevaisuudessa tiedon varastoiminen menettää entisestään
merkitystä, korostuu sen hallitseminen. Harjoitelkaamme siis sitä.
Tässä lienee tekemistä meillä aikuisilla ja opettajillakin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti