Tiukka viisituntinen takana, päätettyinä veroprosentti ja talousarvio. Päällimmäisenä mielessä harmitus siitä, että kokemattomuutteni ja huolimattomuuteni vei tänään voiton. Kyse on siis siitä, miksi äänestin tyhjää, kun äänestettiin liikuntapaikkarakentamiseen investoiduista rahoista. Homma meni näin: Liikuntapaikkarakentamiseen oli budjetoitu Jouppilavuorelle ensi vuodelle 500 000 €. Alunperin siellä oli 300 000 €. Kannatin ryhmäpuheenvuorossani keskustan esitystä, jonka luulin tarkoittavan vain ylimääräisenä talousarvioon lisätyn 200 000 €, en koko 500 000 € poistoa. Puheenvuorojen edetessä tajusin virheeni. Pyysin uutta puheenvuoroa ja kerroin näin käyneen. Samalla esitin, että poistamme vain tuon 200 000 €. Esitystäni ei kannatettu. Itsekään en osannut kannatusta vaatia, kun luulin sen automaattisesti olevan ryhmäpuheenvuoro, jossa tehtyä esitystä ei tarvitse kannattaa. Näin ei kuitenkaan ollut, eikä esitykseni päässyt äänestykseen. Siksi äänestin tyhjää.
No miksi sitten tuolla 200 000 € olisi jotain merkitystä? Perustelen kantani sillä, että kun nyt ensi vuodelle sitouduimme tuohon 200 000 €, löimme samalla lukkoon 500 000 €/vuosi seuraaviksi vuosiksi. Koska jos leikkiin lähtee, pitää siinä myös pysyä. Olisin halunnut tätä vielä mietittävän tarkemmin myöhemmin, kun nähdään, mihin yleinen taloustilanne kehittyy. Mutta näin nyt kävi. Ja se harmittaa.
Niin ja päätettiinhän siellä myös niistä veroista. Ja nekin menivät vastoin omaa näkemystäni. Puheenvuorot alla, ensin veroprosenteista ja sitten talousarviosta, joka sisältää myös liikuntapaikkarakentamisen.
Puheenvuoroni veroista:
Arvoisa
puheenjohtaja, hyvät valtuutetut.
Olen,
kuten varmasti kaikki muutkin, koko vuoden kuunnellut kommentteja,
kuinka veroprosenttia pitäisi nostaa, ettei tarvitsisi mennä
kaupungin työntekijöiden kukkarolle. Siksi on hyvä, että tämä
päätös nyt tehdään ja veroja korotetaan.
Veroprosentin
korotus ei voi olla ainut keino, jolla huonoa taloustilannetta
paikataan, mutta yhtenä muista keinoista sitä voidaan käyttää
kyllä, ihan kuin nyt toimitaan Seinäjoellakin.
Kuten
edelläolevista puheenvuoroistakin on käynyt selväksi, on
veronkorotus nyt välttämätön. Ongelma lienee enää siinä,
kuinka paljon nostetaan ja mitäkin prosenttia. Olemme kuulleet
laskelmia siitä, miten se vaikuttaa kenenkäkin tuloihin. Itse
haluan ajatella asiaa keskiverto-seinäjokelaisperheen näkökulmasta.
Me olemme lapsiperheiden luvattu maa. Nuorta perhettä
tuloveroprosentin nosto koskettaa enemmän, kuin
kiinteistöveroprosentin. Siksi mielestäni kaupunginjohtajan
alkuperäinen esitys, jossa tuloveroprosentti nostettaisiin 20,75 ja
kiinteistöveroa 0,05 prosentilla, on kaupunkilaisille reilumpi.
Reilumpi
se on myös yrityksille, varsinkin pienemmille. Kiinteistöveron
nostamatta jättämistä on perusteltu myös sillä, että
kiinteistöveron nosto rokottaa yrityksiä. Varmasti osaa, ehkä
niitä isoimipia, mutta ei tokikaan kaikkia. Pienistä yrityksistä
ja palveluyrityksistä suurin osa toimii pienissä ja/tai
vuokratiloissa, eikä kiinteistöveron nousu tunnu siellä niin
paljon. Koska näille yrityksille suurin kustannus syntyy
henkilöstöstä, koskee tuloverokorotus heitä enemmän.
Palkankorotuspaineet nousevat, kun työntekijälle käteenjäävä
osuus pienenee. Siksi pidän maltillisempaa tuloveronkorotusta ja
pientä nostoa kiinteistöveroon kannattavampana myös yrityksille.
Koiraveron
jätämme mielellämme perimättä.
Ja talousarviosta:
Arvoisa
puheenjohtaja, hyvät valtuutetut.
Talousarviossa
vuodelle 2014 näkyy elävä kaupunki. Vaikka tietää, että
kaupungissa tapahtuu, se jotenkin konkretisoituu tästä kansien
välistä. Synkistä luvuista huolimatta luin talousarviota
mielelläni, meillä tehdään kaikkea tätä ja vielä paljon
enemmän.
Talousarvioon
vuodelle 2014 on sisällytetty paljon tavoitteita. Odotukset ovat
kovia. Säästämistä, tehostamista, tuloksellisuutta.
Hallintokunnat ovat kovilla.
Erityisesti
sosiaali- ja terveyspuolelta on vaaditaan paljon. Kun puhutaan
lakisääteisistä palveluista, joita ei voi jättää välistä, saa
tehdä aikamoisia temppuja, jotta kustannukset eivät karkaa. Muistan
viime keväältä, kun kysyin rahoitusjohtajalta, että miksi jo
budjetoitiin vähemmän, kuin tiedettiin kuluja olevan. Käsittelimme
muistaakseni tilinpäätöstä. Tilanne on ollut näin vuodesta
toiseen. Mikä tekee tulevasta vuodesta erilaisen? Tähän
toivottavasti löytyy vastaus pian.
Taloustoimikunta
on lanseerannut Talouden tasapainottamisohjelma II. Palvelutarjontaa
joudutaan varmasti kaventamaan, mutta toivottavasti myös mietitään
järjestämistapaa uudestaan. Tehdään tässäkin kohtaa niitä
rohkeita ratkaisuja, joita meiltä on kaupunkina totuttu näkemään.
Ja
vaikka menoja on jo suitsittu, on varmasti siellä vielä vähän
varaakin. Yksi iso kuluerä kaupungille on varmasti energialasku.
Raha menee toki taskusta toiseen, omaan yhtiöön, mutta kuten olemme
viime aikoina lehdistäkin saaneet lukea, ei energiayhtiölle ole
niin väliä kenelle se energia myydään, kunhan siitä saadaan hyvä
hinta. Ei siis liene vahingoksi, vaikka kaupunki ostaisi vähän
vähemmänkin. Toivoisinkin siis kaupungin energiakulutuksen
julkistamista ja sitä kautta julkista painetta energiansäästöön.
Energiansäästöllä on mahdollista saada merkittäviä säästöjä
myös taloudellisesti.
Kun
maltillisuuteen vielä lisätään juuri hyväksytyt veronkorotukset,
tulee tunne, että ollaan oikealla tiellä. Nämä kaikki
toimenpiteet ovat tarpeen, jotta jatkossa on vähän helpompi
hengittää. Nyt täytyykin osata myös jarruttaa.
Jo
aikaisemmissa ryhmäpuheenvuoroissa esille tullut lisäbudjetti
jalkapallon olosuhteiden parantamiseksi on puhuttanut myös meitä.
On totta, että kaupunki kasvaa ja kehittyy, emmekä me
valtuutettuina voi olla tuon kehittymisen esteenä. Siitä hyvä
esimerkki on keskustan kehittäminen, josta on haluttu pitää
kiinni, vaikka ajat ovat tiukat. On nähty, että siihen panostamalla
kaupungin edellytykset kasvaa paranevat. Olen ehdottoman
kehitysmyötämielinen ja kiitollinen, että meillä on osaamista ja
rohkeutta tarttua tämänkaltaisiin haasteisiin.
Olen
myös ehdottoman urheilumyötämielinen. Jossain kohtaa on kuitenkin
palattava takaisin kunnan perustehtäviin ja miettiä niiden
toteuttamista. Tänä vuonna on jouduttu lomauttamaan henkilöstöä,
ja siten heikentämään palveluja, jotta on saatu säästöjä
kasaan. Siinä rinnalla on vaikea hyväksyä budjettiin yllättäviä
lisäyksiä, jotka eivät ole suunnitelmien mukaisia. Suunnitelmilla
viittaan Taloussuunnitelmassa vuosille
2015-2017 olevaan lauseeseen, että liikuntapaikkarakentamisen
volyymia alennetaan. Kuitenkin kun kuluja vertaa, on aiempina vuosina
käytetty liikuntapaikkarakentamiseen vähemmän kuin nyt tuleville
vuosille on budjetoitu. Kysynkin, miten volyymin alentaminen näkyy
tässä?
Kaupungin
tarkoitus on luoda edellytykset kaikille kaupunkilaisille liikkua.
Siinä me olemme Seinäjoella onnistuneet hyvin. Nyt esitetty
lisämääräraha liikuntapaikkarakentamiseen ei ole välttämätön
harrastajien kannalta.
Imagoa
Seinäjoella on rakennettu ja sen olemme havainneet positiivisesti
muun muassa kaupungin kasvussa. Kolahduksiakin on tullut, mutta ei
jalkapallostadionin rakentamisella ja näkymisellä tulosruudussa
paikata sitä vajetta julkisuuskuvassa, joka syntyi esimerkiksi
henkilöstön lomauttamisesta.
Vihreä
valtuustoryhmä kannattaa lämpimästi keskustan tekemää ehdotusta
poistaa talousarviosta sinne lisätty ylimääräinen lisäys
liikuntapaikkarakentamiseen.
Muuten
olemme valmiita hyväksymään tämän haastavan, mutta ansiokkaasti
valmistellun talousarvion.
4 kommenttia:
"Kyse on siis siitä, miksi äänestin tyhjää, kun äänestettiin liikuntapaikkarakentamiseen investoiduista rahoista."
Sinut on valittu päättämään asioista, eikä pakoilemaan vastuuta äänestämällä tyhjää!
jaa tai ei, ei tyhjää....
Anonyymi on sikäli oikeassa, että tyhjää ei pääsääntöisesti pitäisi äänestää, vaan olkoon puheesi kyllä tai ei. Nyt Henna kuitenkin perusteli selkeästi, miksi hän tässä poikkeustilanteessa katsoi olevansa pakotettu äänestämään tyhjää.
Sinulla on Henna raskas kuorma kun joudut yksin vastaamaan kokonaista valtuustoryhmää. Jaksamista!
Kovin vaikuttavat Seinäjoen valtuuston aiheet vaasalaisen korviin tutuilta : veronkorotus ja jalkapallostadion. Veronkorotus ilmeisesti tuli Seinäjoella, toisin kuin Vaasassa.
Joo, olen kyllä yleensä samoilla linjoilla, että on osattava äänestää jaa tai ei. Ja siksi niin harmittaakin. Ja siksi tosiaan halusin selvittää, miksi niin tein. Ja taas opittiin jotain uutta, ainakin kokoustekniikasta.
Kiitos Juha tsempeistä. Onhan tässä hommaa. Ja juuri tämänkaltaiset päätökset, joista ei voi kenenkään kanssa etukäteen neuvotella, vaan ne tulevat äkkiä, tuntuvat välillä vaikeilta. Usein kun asioista saa paremmin selkoa, kun on joku, josta peilata omia mielipiteitään.
Ja tosiaan, veroja korotettiin, ennätykselliset 1,25 yksikköä, joten tulevana vuonna veroprosentti on 21%. Se on jo kova.
Lähetä kommentti